Pe strada unde înfloresc teii

Priveam micuţa stradă de sus de la geamul mansardei. Înfloriseră teii. Mai devreme ca de obicei. Plouase şi totul era proaspăt. Mirosea a petale de flori. Străduţa părea ruptă din alte vremuri. Dacă nu ar fi existat magazinul de telefoane mobile ai fi crezut că ai nimerit într-un alt timp. O galerie de artă, închisă, avea un anunţ lipit pe uşa de sticlă: De vânzare. O cafenea cu iz interbelic, o băcănie cu o firmă scrisă de mână, o parfumerie cochetă alături de un anticariat cu ferestre mari, pline de cărţi citite şi recitite plus felurite obiecte de o eleganţă ispititoare.
Aproape că nu mai sperasem să o găsesc. Când am hotărât să mă mut voiam ceva deosebit, ceva diferit de betonul blocului în care locuiam atunci şi hoinărisem prin tot oraşul căutând. Într-o frumoasă după-amiază de început de vară am oprit maşina să beau o cafea la cafeneaua de pe strada cu tei şi m-am îndrăgostit de locul acela care părea învăluit în mister.
Aşezată la masa de lângă fereastră savuram o caffe-latte şi analizam clădirea de vizavi, o clădire cu un aer retro, în stil Art Deco, cu etaj şi o mansardă ce nu părea locuită.
— Locuieşte cineva în clădirea de vizavi? l-am întrebat pe chelnerul care tocmai îmi adusese un croissant cu cremă din fructe de pădure.
— Doar la parter şi în două apartamente de la etaj. Celelalte două plus mansarda sunt libere.
— Cunoaşteţi proprietarul? M-ar interesa mansarda.
— Da. Este doamna Metescu. Va dau numărul ei de telefon.
Am sunat imediat şi după ce am inspectat cu atenţie mansarda, însoţită de doamna Metescu, o doamnă din vremea gesturilor elegante, am plătit pe loc un aconto. Nu mai voiam să amân. Găsisem locul. Îmi găsisem locul. „Va trebui să lucrez nişte ore suplimentare ca să pot plăti reparaţiile”, mi-am spus plimbându-mă prin mansarda care avea nevoie de renovări serioase.
Cât timp au durat renovările am urmărit îndeaproape totul. Fugeam de la birou direct la noua locuinţă. Pereţii au fost răzuiţi până la cărămidă, tencuiţi şi văruiţi în alb. Grinzile curăţate de vopsea, respirau libere. Am ales ornamente simple, cu motive florare, trandafiri şi frunze de acant, pentru a împodobi spaţiul de deasupra uşilor largi, primitoare. Şi am păstrat duşumeaua din scândură pe care am lăcuit-o într-o nuanţă închisă ce amintea de lemnul de nuc.
Prima seară în mansarda mea cu ferestre spre cer era o seară caldă. În livingul spaţios nu aveam, deocamdată, decât o canapea mare, roşu burgund, iar mulţimea de cutii aşezate de-a valma dădeau mansardei un aer de depozit temporar, însă nu am mai aşteptat, m-am mutat imediat ce renovările principale au fost gata. Mai aveam de cumpărat mobilă, de dichisit fiecare cameră în parte, dar în seara aceea am vrut doar să mă bucur ca un copil care îşi încropește prima căsuţă în copacul copilăriei. Am privit din nou peste mica stradă. Mirosul teilor înfloriţi se strecura în vârful petalelor printre cutiile aşezate pe duşumeaua cu miros de lemn proaspăt tăiat. „În seara asta nu despachetez”, mi-am spus descifrând afişul care anunţa o seară de jammsession sub luminile cafenelei care începeau să se aprindă împingând întunericul afară în acordurile unui pian exersând nişte răsturnări ritmice de jazz în tonuri de albastru. „Mâine despachetez”, mi-am zis din nou. Am închis ochii. Odată cu seara, parfumul teilor era mai puternic, jazzul, care răsuna acum dintr-o trompetă obosită şi răguşită, mai îmbietor, străduţa, mângâiată de vălul nopţii şi tulburată de paşii fără chip, mai misterioasă ca prima dată când o văzusem. „Ce-ar fi să cobor la cafenea chiar în seara asta?” gândeam trăgând adânc în piept acordurile înnoite de jazz, în timp ce ascultam nişte boboci de floare împrăștiindu-şi parfumul amărui.
Şi am coborât. Şi l-am întâlnit. În cafenea. Învăluit în jazz, fum de ţigară şi aromă de cafea. Plin de poveşti, de poveşti stranii, captivante...

SP,, Străinul din cafenea © SP
Imagine: Sergei Yaralov