Luna (2)

„Stai departe de întuneric, ţineţi lumina aproape, fată! Noaptea e pentru alte lumi” îmi spunea bunicul, presărând busuioc pe treptele casei. O vreme mirosul mă ţinea departe de pădurea înnoptată, dar eu am iubit dintotdeauna noaptea, graniţa dintre lumi ce se trece cu pasul înmuiat în rouă. Îi ştiu toate clipele, ştiu nopţile cele mai lungi şi pe cele cu ore puţine, ştiu luminile stelelor care se rup în bucăţi, ştiu parfumuri de ierburi amare, flori și umbre pe care le așez cu grijă, asa cum bunicul așeza capcane iarna pentru lupii care se apropiau de cabană. Guri de fier, cu dinții ascuțiți, așezate în locuri pe unde ei se puteau furișa. Apoi așteptarea, dureroasă, ca gerul din crucea iernii, trosnind în ore ce curg greu, și urletul prelung auzit în miezul nopţii, în poteca părăsită de lângă ochiul de apă ca o banchiză închisă în cerc. Dincolo era poiana, ca un ban de gheaţă, păzită de lupi. Nu le vedeam decât ochii, de jur împrejur, ca un cerc de lumini, aşteptând ca teama mea să fie purificată cu grijă și legătura cu lumea să taie scurt cruditatea viselor noi.

Lupul m-a privit resemnat, ca o zi de toamnă după prima brumă. Nu mi-a fost teamă să-l eliberez. N-aş spune că a fost inconștiența copilăriei, mai degrabă chemarea unui sunet prelung, o tristețe nelumească, un amestec de vibrații în care timpul se făcea singur și eu nu a trebuit decât să ascult.

Am scos batista albă, brodată cu flori. Era singurul lucru brodat de mine, în serile de iarnă când luna se rotunjea în geam. M-am înțepat în deget, chiar când coseam petala ultimei flori de zăpadă. Sângele s-a întins leneș, un șarpe în grădina Raiului, florile s-au colorat ca o pădure care primește un glas în ecou. Batista am purtat-o mereu în sân. „O să te păzească de fiare”, îmi spunea bunicul, șlefuind dinții capcanei în timp ce din foc săreau scântei mici ca stelele din artificiile aprinse de Crăciun.

Cu ea i-am legat rana lupului în timp ce el îmi vorbea de nopţile cu lună, de poiana ca un bănuț verde, de iarba amară pe care o voi smulge cu greu, înnodată în sufletul trist al lumii, de frunza în forma de inimă pe care trebuie să o mestec încet ca să mă apar de jocul ielelor, de fiarele cu nume de oameni. „Tu esti Luna!” mi-a spus și și-a înfipt colții în umărul meu stâng ca o pecete.

Foto via Internet